Everything about you, Kapitel 3

Tidigare i Everything about you:
"So...the adress?" säger mannen och startar bilen. Mamma öppnar sin handväska och tar fram en lapp som hon ger honom. Han ler och börjar sedan köra. Mamma smygkollar bak på mig och ler stelt. Jag ler tillbaka, måste ju göra henne glad på något sätt. Jag suckar tyst och lutar mig sedan mot fönstret. Solen lyser starkt och jag kollar på alla annorlunda människor och byggnader. Efter en liten stund stannar bilen och mannen säger att vi är framme. Jag knäpper sakta upp bältet och hoppar sedan ut ur bilen. Mina ögon spärras upp och jag känner hur hakan sänks något. Mamma öppnar dörren och säger: "Är det inte vackert?" och öppnar bagagen för att ta ut väskorna. Jag nickar och kollar nyfiken omkring mig. Detta kanske inte kommer bli så dåligt i alla fall...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En vecka senare:
"Mamma, jag går ut en sväng." skriker jag från nedervåningen och börjar ta på mig skor och jacka.
"Vart ska du?" hör jag mamma säga och efter en stund ser jag henne i trappan.
"Bara ut, till stan kanske." Mamma ler och går fram och pussar mig på pannan. Sedan börjar hon rota i sin ficka och tar fram en stor sedel. Jag börjar le men säger sedan: "Mamma, det där är för mycket. Jag har redan lite pengar som jag fick av farmor." Mamma suckar och trycker sen ner sedeln i min hand.
"Jag vill att du ska ta den." säger hon och vänder sig om och går mot köket. Jag säger hejdå och öppnar dörren och går ut. Solen bländar mig direkt och jag tar fram mina solglasögon. Sedan börjar jag gå mot stan.
Efter några minuters promenad ser jag en liten flicka med en boll. Flickan springer i cirklar och studsar bollen mot marken. Jag ler för mig själv och minns när jag själv var precis som hon. Hur jag kunde springa hur mycket jag ville, leka hur mycket jag ville och bara vara mig. Mina tankar bryts när jag ser att hon går sakta över ett övergånsställe. Jag vänder mig lite om och ser hur en bil snabbt kommer mot henne. Jag drar av mig solglasögonen och kollar igenom rutan på bilen. Mannen som sitter vid ratten har ögonen någon helt annanstans än på vägen. Jag vänder mig återigen mot flickan på övergånsstället och börjar springa mot henne.
"Hey! Get out of there!" skriker jag men flickan verkar inte höra. Jag ökar då takten och kommer fram till flickan i precis rätt tid för att dra bort henne från vägen innan bilen åker förbi i precis samma fart. Jag andas snabbt och kramar om flickan som nu tappat sin boll och gråter mot min axel. Jag drar henne ifrån mig och säger: "Are you okey?". Hon nickar och snörvlar. Jag tar upp bollen och ger den till henne. Hon ler och springer därifrån. Jag vänder mig snabbt om för att gå över övergångsstället igen och hör då hur någon skriker: "Watch out!". Jag reagerar snabbt och kollar åt höger där en lastbil nu kommer i världens fart. Jag försöker röra på mig. I mina tankar springer jag över snabbt men i verkligheten rör jag mig inte. Det går inte, det känns som att hela jag har frusit till is. Jag sluter mina ögon och fortsätter försöka röra på mig men inget händer. Då träffas jag av en hård duns och så susar lastbilen förbi. Jag öppnar ögonen och ser direkt in i ett par helt underbart bruna, glimmrande ögon...
Trackback
RSS 2.0